Passa al contingut principal

Jaume Cabré, Balada


1. La utilització del temps retrospectiu és molt evident al principi de la narració. Exemplifiqueu aquesta tècnica amb fragments del text.

2. Indiqueu si el desenllaç del conte és obert o tancat. Digueu qui és l'assassí de Zorka i si hi trobeu algun element premonitori.

3. Redacteu un altre final per a la narració que no sigui tan dramàtic.

Comentaris

  1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. 1.
    ‘’Alguna tarda el record li cavalcava més de pressa i rememorava la infantesa del Vlada quan encara ningú no podia dir que el nen anava just de paraula i d’idees i ella vivia amb la il•lusió de fer créixer un fill dret.’’

    ‘’La Casa Negra sempre havia estat un casal silenciós, com si les parets presentessin i recordessin la mort que els havia caigut al damunt en pocs anys’’


    2. El desenllaç del conte és tancat, ja que uneix tots els elements que han aparegut en la història (el fill de la Zorka, els soldats russos,..) per donar-li un final sobretot a la historia de la Zorka. L’assassí de la Zorka resulta ser el seu fill, que com es un ganàpia, quan donen l’ordre de disparar a la Zorka a matar, mentre tots els altres soldats dubten, el fill de la Zorka dispara sense pensar-ho i acaba rematant la Zorka sense saber que rematava a sa mare. Un element premonitori es pot considerar quan la Zorka se’n troba amb un grup de soldats, que semblava que feia dies que estaven pel bosc, ja que et fa pensar en la possibilitat que el fill hi sigui allà, i l’element que pràcticament ho confirma qui es l’assassí és quan la Zorka, mira a la cara al soldat que l’ha disparat i es diu que pensa ‘pobra criatura, li ha caigut una altra dent, no el cuiden bé’.

    ResponElimina
  3. 1. «Alguna tarda el record li cavalcava més de pressa i rememorava la infantesa d'en Vlada quan encara ningú no podia dir que el nen anava just de paraula i d'idees i ella vivia amb la il·lusió de fer crèixer un fill dret»
    «I recordava el temps que que, fadrina encara, era la noia bonica de la Casa Negra i els seus germans sorruts portaven com podien el patrimoni comú i ella no demanava res més a la vida»

    2. El desenllaç és tancat, ja que no deixa ningun dubte de com està el fill i de què li passarà a la Zorka. El seu assassí és el seu fill, en Vlada. Es pot veure venir quan el soldat, després de disparar-li per primer cop, es posa a cridar i a dir que encara es belluga. Això el fa diferent dels altres soldats, denota que té importància i, sobretot, que, com s'havia dit abans al conte, que el noi no és molt llest ni hi toca gaire.

    3. El caporal repetí l'ordre enronquint la veu de fúria. Aleshores, un dels soldats, qui es mirava la dona amb atenció, va fer un crit. Els seus companys el van mirar sense fer-li gaire cas, ja acostumats a les seves bestieses. La dona, que parsimoniosa anava cap al riu, va parar de cop i es va girar, pensant que s'havia tornat ja boja del tot i que veia fantasmes. Sense veure els demés soldats amb els seus fusells, es va dirigir cap a aquell soldat, qui havia baixat l'arma. I davant la mirada d'estupefacció de tot l'escamot, va anar a abraçar el seu fill, en Vlada, qui li va retornar el gest.
    Un cop l'escamot de soldats se'n va haver anat, la Zorka, seguint el seu hàbit, va anar cap al pont del Gel, no sense un somriure a la boca.

    ResponElimina
  4. 1. “La Zorka va deixar de somriure quan se li van endur l'única cosa que estimava...”, “La Zorka pensava sovint en el seu Vlada i solia plorar amb amargor quan imaginava...” o “La Zorka va adquirir el costum de seure al menjador...”
    2. Es tancat, diu que el noi que la disparà va ser el seu fill.
    3. Un dia, la Zorka topà amb un escamot de soldats ben armats però espellifats i bruts, malafaitats de dies de bosc i amb ganes de gresca. Li van fer saber de mala manera que no podia circular en aquella hora ni mai, que manaven ells i com que ella els mirava sense veure'ls i no badava boca, el caporal li va advertir que d'ell no se'n reien ni Déu ni Alà i que tenia ordres de disparar contra tot allò que es bellugués, fos gat o gos. Sobtadament un dels soldats es va ficar a córrer cap a la Zorka, qui seguia caminant.
    L’única cosa que ella va notar va ser com un cos gran i fort se li llançava des de darrere i l’abraçada amb totes les seves forces com si li anés l’ànima en allò.
    La Zorka es va girar cap a ell, amb els ulls plorosos i també va abraçar al soldat.
    -El meu estimat fill... –va ser el que va poder deixar escapar d’entre els seus llavis abans de trencar a plorar.
    -Mare... –va respondre el soldat gairebé en plor.

    Nina

    ResponElimina
  5. 1:
    "La Casa Negra sempre havia estat un casal silenciós, com si les parets presentessin i recordessin la mort que els havia caigut al damunt en pocs anys’, “La Zorka va adquirir el costum de seure al menjador...” i " La Zorka pensava sovint en el seu Vlada i solia plorar amb amargor quan imaginava que mil bales li podien foradar el cap...

    2: El desenllaç del conte és tancat, ja que explica al final com està el fill i què li passarà a la Zorka. L' assassí és el seu fill, en Vlada. Un element premonitori es quan la Zorka es troba amb un grup de soldats, mira a la cara al soldat que l’ha disparat i es diu que pensa ‘pobra criatura, li ha caigut una altra dent, no el cuiden bé’ i que encara es belluga".
    3:

    Una vegada la Zorka es dirigí on els soldats, al veure'ls amb les armes, les seves cares endimoniades disparant-la esva espantar molt, però hi havia un d'ells el més tapat que tot, el líder, li produia tranquilitat, just al cap d'uns minuts, un d'ells va anunciar l'atac i tots la van apuntar però el líder, el qual el veia diferent a diferència d'els altres, va cridar: -" Alt"! i els altres van haver de baixar l'arma per força mentre el líder es dirigí a ella i li diu; trànquila mare, sóc jo, en Vlada.
    Finalment, els altres soldats van haver de marxar i ella va anarse'n amb en Valda, el seu estimat fill.

    ResponElimina
  6. 1. La utilització del temps retrospectiu és molt evident al principi de la narració. Exemplifiqueu aquesta tècnica amb fragments del text.

    -“La Zorka va adquirir el costum de seure al menjador...”
    -‘’Alguna tarda el record li cavalcava més de pressa i rememorava la infantesa del Vlada quan encara ningú no podia dir que el nen anava just de paraula i d’idees i ella vivia amb la il•lusió de fer créixer un fill dret.’’
    -"La Casa Negra sempre havia estat un casal silenciós, com si les parets presentessin i recordessin la mort que els havia caigut al damunt en pocs anys"


    2. Indiqueu si el desenllaç del conte és obert o tancat. Digueu qui és l'assassí de Zorka i si hi trobeu algun element premonitori.

    El desenllaç és tancat, no deixa cap dubte de com està el fill i de què li passarà a la Zorka.
    El seu assassí és el seu fill, en Vlada

    3. Redacteu un altre final per a la narració que no sigui tan dramàtic.

    La Zorka al està allà davant de tots aquells soldats, a punt de morir... Va apareixer un petit jovenet, un jovenet d'entre els soldats, un jovenet prim, afamat, amb poc temps de vida, un jovenet que s'hi jugava la vida interrompent un moment com aquell en un lloc com aquell entre soldats com aquells.
    Ella estava estranyada, el cap dels soldats va dirigir-se al noi preguntant-li així:
    Qui era? Que feia allà? i Perquè gosava interrompre aquella situació?
    el noi decidit però amb poques forces va senyalar a la noia (donant a entendre que la raó de estar allà en aquell oment era ella)
    El cap dels soldat enfadat i furiós va acostar-se a la noia, la va agafar del coll i li va preguntar breument i clarament, si sabia qui era aquell noi.
    Ella no tenia ni la menor idea di qui podia ser aquell noi.
    El petit jovenet va acostar-se a la noia, mig gatejant pel terra. Va intentar aixecar-se i li va dir....soc el teu fill Zorka.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Joaquim Ruyra, La Fineta

1. Determineu el punt de vista narratiu d'aquest conte. Poseu-ne algun exemple. 2. Expliqueu les parts en què dividiríeu la narració (introducció, si n'hi ha, nus i desenllaç). 3. Quins passatges podrien ser premonitoris del nus de la història? 4. Poseu exemples concrets del detallisme descriptiu del conte.

Narcís Oller, Natura

1. Digueu quina és la importància de la seva obra en la narrativa catalana. 2. Comenteu el tipus de desenllaç del conte. 3. Trobeu alguna relació entre el títol amb el que passa al conte? 4. Escriviu una història amb un desenllaç sorpresa, amb una extensió d'unes 8 línies i que tracti del tema de la mort. 5. Doneu la vostra opinió sobre el desenllaç de la història d'algun company o campanya.

Josep Carner, La compensació

1. Expliqueu el punt de vista narratiu i l'estil del relat amb exemples. 2. Comenteu el registre lingüístic i poseu-ne exemples lèxics. 3. Raoneu si el títol d'aquesta narració és adient al tema que tracta. 4. Aquest conte tracta sobre l'embaràs no desitjat. Creieu que en la societat d'avui dia segueixen passant aquestes coses? Què creieu que ha evolucionat en la qüestió de l'embaràs en els adolescents? Raoneu la vostra resposta i comenteu la d'un company o companya. 5. Reescriviu algun moment de la història en primer persona. Adopteu la perspectiva de la noia. Quina compensació demanaries?